Lesaanbod

Ons ‘Piekfijne’ aanbod van pilates, yoga flow, yin yoga, aerial yoga & acro (partner) yoga

 

De Piek Mixlessen zijn een “piekfijne” mix van diverse soorten pilates en yoga. De invulling van deze lessen is afhankelijk van de tijd van het jaar, de samenstelling van de groep of de sfeer van de dag.

Naast de Piek Mixlessen biedt Piek Studio ook een scala aan andere lessen. Zo kun je op maandagavond en op woensdagochtend komen genieten van een rustige yin yogales, gericht op ruimte maken in het bindweefsel, hydrateren van verschillende delen van het lichaam en rust en ruimte brengen in je hoofd.

Op dinsdagavond kun je eerst jezelf opladen voor de rest van de avond met een soepele mix van verschillende yoga-, dans- en pilatesflows en daarna kun je komen zwieren en zwaaien in de aerial doeken en je grenzen (v)erkennen en wellicht verleggen.

 En op woensdagavond kun je tijdens de yoga flow les juist de verstilling en concentratie komen ervaren die hoort bij de klassieke beoefening van de eeuwenoude yogahoudingen.

We lichten hieronder de verschillende vormen verder toe.

(Hatha, Vinyasa, Flow) Yoga

Yoga betekent letterlijk verbinden of in evenwicht brengen. Dit is een heel ruim begrip dat betrekking kan hebben op verschillende zaken. Bijvoorbeeld het verbinden van mensen onderling, maar ook het verbinden van je hoofd met je lichaam. Het in evenwicht brengen van de verschillende ledematen zodat je niet omvalt, maar ook het in evenwicht brengen van alle verwachtingen die aan je worden gesteld (ook zodat je niet omvalt…).

 

Omdat het begrip al zo ruim te interpreteren valt, geldt dit ook voor de uitvoering ervan. Ongetwijfeld is dit een van de redenen dat er zoveel verschillende stromingen zijn binnen de yoga. De vorm die in de Piek Mixlessen is verweven, is vooral lichthartig, vrolijk en speels. Dat neemt niet weg dat je wel je concentratie, balans en adem nodig hebt om de houdingen te kunnen uitvoeren.

 

In de yoga flowlessen van Vivian kun je juist meer de verstilling, vertraging en verdieping vinden om je beoefening op een hoger plan te krijgen. Door middel van meditatie, zonnegroeten en vloeiende series helpt Vivian je om je hoofd rustig te krijgen, je lichaam sterk en je geest in balans.

Acro-Yoga of partneryoga

Dit is een acrobatische vorm van yoga die je uitvoert in twee- of drietallen. Er is altijd een “base” die de basis vormt voor de houding of flow. Dit kan staand, zittend of liggend. Daarnaast is er een “flyer” die de lucht in gaat op de voeten, handen of schouders van de base. Tijdens de reguliere lessen zullen we ons wel beperken tot de partneroefeningen, zoals stretches of gezamenlijke balansoefeningen.

 

Alhoewel je misschien in het begin een drempeltje over zal moeten om oefeningen samen met iemand te doen die je helemaal niet kent, zul je merken hoe snel en gemakkelijk je verbindt wanneer je je lichaam daarin leidend maakt.

 

Samen stretchen maakt dat je altijd nét iets verder komt. Samen balansoefeningen doen is altijd nét iets leuker en minder serieus dan alleen.We zullen niet tijdens elke les partneroefeningen doen. Ook dit hangt af van de sfeer in de les en in de groep. Maar ik heb wel mijn hart verloren aan de acro-yoga….

Aerial Yoga

Ook dit is een hele speelse vorm van yoga die je uitvoert in een doek, een soort hangmat. Tijdens het spelen met de zwaartekracht, bouw je met plezier aan kracht, souplesse, vertrouwen en balans en krijg je de massages van het doek er gratis bij.

 

Je kunt het doek gebruiken om jezelf extra uit te dagen in balanshoudingen, maar ook juist om bijvoorbeeld een achteroverbuiging of omgekeerde houding makkelijker bereikbaar te maken, daar waar je zonder hangmat misschien wel eens worstelt om in de houding te komen.

 

Je kunt zwieren en zwaaien, koprollen, handstandjes maken, maar ook heerlijk ontspannen aan het eind van de les, volledig ondersteund door het zachte doek. We zullen de hangmatjes er regelmatig bij pakken, op momenten dat dit past bij de energie van de groep en het verloop van de les.

Pilates

Pilates is een body-mind bewegingsvorm, gebaseerd op de leerstof en de theorie van de legendarische Joseph H. Pilates (1880-1967). Pilates was een Duitse lichaamstherapeut die zijn tijd ver vooruit was. Pilates is een veilige en verantwoorde manier van bewegen. De meeste van de oefeningen worden liggend of zittend op een matje uitgevoerd, waardoor de belasting op de gewrichten tot een minimum wordt beperkt.

 

Met name mensen die last hebben van rug-, nek- en/of schouderklachten zijn bijzonder gebaat bij deze vorm van bewegen, omdat je de diepliggende houdingsspieren versterkt en traint, die je botten ondersteunen. Dit heeft weer effect op je houding tijdens het zitten en staan. En je houding is vaak bepalend voor rug-, nek- en schouderklachten.

 

Het uitbalanceren van lichaam en geest speelt een grote rol tijdens het uitvoeren van de oefeningen; de ademhaling is hierbij leidend. Niet alleen leer je je lichaam steeds beter voelen, maar je leert ook trucjes om spanningen los te laten en jezelf te kalmeren. En dit werkt niet alleen in het lichaam, maar ook in het werk en de rest van je leven!

 

En in de Mixlessen van Maxime ligt de nadruk op het verbinden van de adem en de beweging, waardoor de beweging vloeiender of juist krachtiger wordt. Dit vertaalt zich vervolgens in een rustige maar krachtige mindset.

Yin Yoga

In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zodat je meer tijd hebt om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen.

Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant, gaat het er bij Yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Je richt je op het bindweefsel en de gewrichten in het gebied waar je de rek voelt. Je spieren zijn gedurende de dag constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los. De houdingen worden daarom zittend of liggend uitgevoerd en vormen een prachtige aanvulling op de actievere vormen van yoga en pilates.

 

Anneleyn begeleidt je op liefdevolle en zachte wijze door de houdingen en helpt je om te luisteren naar je eigen lichaam en je eigen verhaal.